معرفی ۱۰ ایستگاه TOD مورد نظر وزارت راه و شهرسازی

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد ۱۰ ایستگاه TOD در کشور بیان داشت: هشت ایستگاه کرج، ورامین، پیشوا، هشتگرد، محمدیه، قرچک، اسلامشهر و قزوین در طرح اولیه ایستگاه‌های قابلیت اجرای TOD قرار گرفته‌اند که سه ایستگاه اسلام‌شهر، قزوین و ورامین در اولویت قرار دارند.

مهرداد تقی زاده در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در این وزارتخانه برگزار شد در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و جانمایی انجام‌شده برای انتخاب مراکز TOD در کشور اظهار داشت:  طبق بررسی‌های انجام‌شده قرار شد که ۱۰ مرکز TOD ظرف یک سال در کشور ایجاد شود که کار بسیار دشواری است.

وی بابیان اینکه طرح‌های بالادستی دو ایستگاه راه‌آهن شهرهای مشهد و قم با کمک معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه در آینده نزدیک تغییر خواهد یافت، افزود: هشت ایستگاه کرج، ورامین، پیشوا، هشتگرد، محمدیه، قرچک، اسلامشهر و قزوین در طرح اولیه ایستگاه‌های قابلیت اجرای TODقرار گرفته‌اند که سه ایستگاه اسلام‌شهر، قزوین و ورامین در اولویت قرار دارند.

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان زنجان دستور داد تا ایستگاه راه‌آهن زنجان نیز به مرکز TOD تبدیل شود.

يکپارچه‌سازی نرم‌افزاری در ایران

تقی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: با الگوبرداری از سایت routerank.comاروپا، اقدام به یکپارچه‌سازی نرم‌افزاری در ایران کرده‌ایم و این کار هم‌اکنون در دست بررسی قرار دارد و همانند این سیستم در حمل‌ونقل درون‌شهری نیز می‌تواند راه‌اندازی شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف این معاونت در قبال بخش‌های حمل‌ونقل و شهرسازی ابراز داشت: این دو حوزه که همواره از یکدیگر منفک بوده‌اند، در واقع با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند به‌طور مثال هنگامی‌که یکی از شهرهای اقماری شروع به توسعه می‌کند بر ترافیک کلان‌شهر مجاور نیز تأثیر می‌گذارد لذا مسائل مربوط به این دو حوزه در معاونت حمل‌ونقل مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین موضوع TOD اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از اجرای سلیقه‌ای TOD در حمل‌ونقل درون و برون‌شهری در حال تهیه نقشه راه توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD برای کل کشور هستیم و امیدواریم این نقشه راه در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب برسد.

وی درباره روابط بین‌المللی در قالب کمیسیون‌ها گفت: تاکنون مسئولان مدهای مختلف کشور در ارتباط با سایر موارد و در راستای منافع کشور اقدام به مذاکره می‌کردند اما احتمال دارد در این میان منافع کشور از یک بعد تأمین نشود. به‌طور مثال کشوری تقاضای همکاری بین‌المللی در زمینه هوایی دارد و در مقابل کشور ما به دلیل کمبود ناوگان کشش استفاده از بسترهای پایاپای در زمینه حمل‌ونقل هوایی را ندارد، در چنین موردی می‌توانیم در بخش ریلی یا جاده‌ای امتیازات موردنظر را کسب کنیم.

تقی زاده تصریح کرد: گرفتن و دادن امتیازات در مذاکرات بین‌المللی یک بحث فرا مدی محسوب می‌شود؛ زیرا سایر کشورها نیز با این چارچوب پای میز مذاکره حاضر می‌شوند که در وزارت راه و شهرسازی نیز روزبه‌روز تقویت می‌شود.

شهرسازی ریل پایه و TOD دو اقدام مهم معاونت حمل‌ونقل

تقی زاده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دستاورد این معاونت در حمل‌ونقل چندوجهی از زمان شکل گیری تا کنون اظهار داشت: گرچه چندین ماه از زمان شکل‌گیری این معاونت گذشته، اما وزیر راه و شهرسازی با اعتقاد به حمل‌ونقل ترکیبی از سال ۹۳ تاکید بر اجرای اقدامات در این زمینه  داشته است و قبل از تشکیل این معاونت حمل‌ونقل نیز دستورات متعددی به شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه ابلاغ می‌کرد.

وی افزود: ایشان همواره بر ارتباط ایستگاه‌های راه‌آهن با حمل‌ونقل درون شهری تاکید داشت که در کمیته ایستگاه‌های شرکت راه‌آهن مورد بررسی قرار می گرفت. به طور مثال در رابطه با ایستگاه راه‌آهن همدان که طی دولت قبل در ۱۲ کیلومتری این شهر پیش بینی شده بود هیچ ارتباطی با شهر همدان نداشت و پس از کار علمی بر روی این پروژه راه‌حل‌های مختلف، در نهایت تصمیم بر انتقال ایستگاه راه‌آهن همدان به داخل شهر و در ارتباط با سیستم حمل‌ونقل درون شهری گرفته شد.

منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*